Μαριάνθη Ε. Γιαννή(Φιλόλογος) e-mail: mariayanni2@gmail.com

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Παρασκευή 23 Μαΐου 2014

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Φωτογραφικό υλικό κέρινων ομοιωμάτων

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Φωτογραφικό υλικό κέρινων ομοιωμάτων:                       

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Εικόνες από τα αξιοθέα...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Εικόνες από τα αξιοθέα...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ ΤΑ ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙ...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ ΤΑ ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙ...: α Ιωάννινα, η πρωτεύουσα της Ηπείρου, αναπτύσσονται γύρω από την υπέροχη λίμνη Παμβώτιδα Η φύση, το κλίμα και ο χαρακτήρας της πόλης ορίζο...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΣΠΗΛΑΙΟ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΣΠΗΛΑΙΟ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ:     Ένα φυσικό στολίδι ομορφιάς για την πόλη των Ιωαννίνων αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Χρονολογείτε περίπου στα 1,500,000 χρόνια, αν...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΣΠΗΛΑΙΟ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΣΠΗΛΑΙΟ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ: Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΣΠΗΛΑΙΟ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ :     Ένα φυσικό στολίδι ομορφιάς για την πόλη των Ιωαννίνων αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Χ...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Η ΑΡΧΑΙΑ ΔΩΔΩΝΗ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Η ΑΡΧΑΙΑ ΔΩΔΩΝΗ: Η  Aρχαία Δωδώνη  υπήρξε λατρευτικό κέντρο του  Δία  και της  Διώνης . Υπήρξε, επίσης, γνωστό μαντείο του  αρχαίου ελληνικού κόσμου . Προσδ...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Φωτογραφικό υλικό αρχαίας Δωδώνης

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Φωτογραφικό υλικό αρχαίας Δωδώνης

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Η ΛΙΜΝΗ ΠΑΜΒΩΤΙΣ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Η ΛΙΜΝΗ ΠΑΜΒΩΤΙΣ: Η  λίμνη   Παμβώτιδα  (αρχαίο όνομα  Παμβῶτις ), γνωστή και ως  λίμνη των  Ιωαννίνων , βρίσκεται σε υψόμετρο 470 μέτρων από την επιφάνεια τ...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Φωτογραφίες από τη λίμνη των Ιωαννίνων

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Φωτογραφίες από τη λίμνη των Ιωαννίνων

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ**Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ**Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ: Αρχαιότητα και πρώτοι χριστιανικοί χρόνοι [ Επεξεργασία  |  επεξεργασία κώδικα ] Οι πρώτες ενδείξεις ανθρώπινης δραστηριότητας στην περ...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Εικόνες από το χθες

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: Εικόνες από το χθες

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΖΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ!

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΖΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ!

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ:     Άργυρο δίδραχμο την εποχή του Κοινού των Ηπειρωτών (232-167 π.Χ.).Στη κύρια όψη του νομίσματος, απεικονίζεται το ιερό ζεύγος των Δωδωνα...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΗΠΕΙΡΟΣ ΧΩΡΑ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΗΠΕΙΡΟΣ ΧΩΡΑ:    Η λέξη   Ήπειρος   ετυμολογικώς προέρχεται από τη   δωρική   έκφραση "ΑΠΕΙΡΟΣ ΧΩΡΑ"   [1] , [2] . Η λέξη   ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ   που αν...

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ:     Άργυρο δίδραχμο την εποχή του Κοινού των Ηπειρωτών (232-167 π.Χ.).Στη κύρια όψη του νομίσματος, απεικονίζεται το ιερό ζεύγος των Δωδωνα...

ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ

  Άργυρο δίδραχμο την εποχή του Κοινού των Ηπειρωτών (232-167 π.Χ.).Στη κύρια όψη του νομίσματος, απεικονίζεται το ιερό ζεύγος των Δωδωναίων θεών (η Διώνη και ο Δίας), ενώ στη πίσω όψη του υπάρχει η απεικόνιση ενός ταύρου περιστοιχισμένου από ένα στεφάνι βελανιδιάς.



  Νόμισμα της Ηπείρου, του 238 π.Χ. και παλαιότερα. Εικονίζεται ο Δωδωναίος Ζευς στεφανωμένος με φύλλα βελανιδιάς. Στην πίσω πλευρά εικονίζονται δύο κεραυνοί σε σχήμα αναστρόφων «Ε» και η λέξη «ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ».




 Ήπειρος. Νόμισμα του 234-168 π.Χ. Εικονίζεται μπροστά η Διώνη και στην  πίσω πλευρά η λέξη AΠEΙPΩTAN ανάμεσα σε τρίποδα και σε  δάφνινο στεφάνι.





Ἀπειρωτᾶν:Η λέξη αυτη (δωρικου τύπου) είναι αναγραμμένη σε αρχαία νομίσματα απο την Ήπειρο (στην περιοχή της Δωδώνης) και σημαίνει των Ηπειρωτών...προέρχεται από την λέξη Άπειρος όπου το Η αντικατέστησε το Α...Άπειρος χώρα ονομαζόταν η ευρύτερη περιοχή της Δωδώνης...το ότι συνήθως την βλέπουμε χωρισμένη σε δύο λέξεις έχει να κάνει με το ότι δεν χώραγε στα αρχαία νομίσματα ολόκληρη και αναγκαστικά την διαχώριζαν σε δύο κομμάτια...τιμής ένεκεν χρησιμοποιούμε και σήμερα τον ίδιο σχηματισμό της λέξης παρόλο που δεν υπάρχει πρόβλημα χώρου στο να γραφεί ενιαία...



Ο ταύρος (συγκεκριμένα ο λευκός ταύρος) είναι η μία από τις δύο μορφές που προσέδιδαν στον Δία....η άλλη είναι ο αετός...στην Δωδώνη ο ταύρος ήταν το ιερό ζώο που συμβολικά θυσιαζόταν στην θεά Γαία απο το 3000 π.Χ. ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία της γονιμοποίησης...επίσης το όνομα Δίας μαζί με το Ζήνα είναι οι δύο τύποι της αιτιατικής του Ζευς. Συσχετίζοντας όμως τους δυο τύπους αποκαλύπτει κανείς την πραγματική φύση του θεού ως "ο δίδων ζωή" (Δίας Zευς), πράγμα το οποίο ταιριάζει στο όνομα και την μορφή του ταύρου...(αναρωτιέμαι, τυχαία πίνουμε σήμερα το σπέρμα του ταύρου σε διάφορα ποτά και αναψυκτικά;)...



Η βελανιδιά ή αλλιώς Φηγός ή αλλιώς Δρυς,ήταν καθ'όλη την ύπαρξη του ιερού και μαντείου της Δωδώνης το ιερό δέντρο και μέσω επικοινωνίας με τον Δωδωναίο(πελασγικό) Δία...φορέας της έκφρασης του θεού ήταν κυρίως η ιερή βελανιδιά, η οποία με το θρόισμα των φύλλων της έδινε τις απαντήσεις στους θνητούς που είχαν έλθει από παντού να συμβουλευθούν τον αθάνατο θεό...Σύμφωνα με τον μύθο, από την Ιερά Φηγό του Μαντείου της Δωδώνης πήρε η Θεά Αθηνά το κομμάτι ξύλου που έβαλε στην πλώρη της Αργούς και είχε την ικανότητα να προφητεύει το μέλλον...η λατρεία του ιερού δέντρου δεν σταματά όμως με την καταστροφή του μαντείου,αλλά συνεχίζεται από τον 4° αιώνα μ.Χ. με την Χριστιανική πίστη, όπως αποδεικνύεται από τα ερείπια της χριστιανικής βασιλικής του 5ου και 6ου αιώνα.


τέλος εκτός από την ομάδα του ΠΑΣ κι άλλοι φορείς της πόλης και της Ηπείρου γενικότερα χρησιμοποιούν τα παραπάνω σύμβολα...όπως παραδείγματος χάρη η Όγδοη Μεραρχία Ιωαννίνων χρησιμοποιεί το παρακάτω έμβλημα...


                                                      

ΗΠΕΙΡΟΣ ΧΩΡΑ

  Η λέξη Ήπειρος ετυμολογικώς προέρχεται από τη δωρική έκφραση "ΑΠΕΙΡΟΣ ΧΩΡΑ" [1],[2]. Η λέξη ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ που αναγράφεται στα αρχαία νομίσματα είναι η δωρική γενική των Ηπειρωτών. Η Ήπειρος κατά την Αρχαιότητα εκτεινόταν από τη σημερινή Πρέβεζα νοτίως έως την Εγνατία ρωμαϊκή οδό, δηλαδή τον ποταμό Σκούμπιν, γνωστό στην αρχαιότητα ως Γενούσο, που περνάει από το Ελμπασάν της Αλβανίας. Αυτό προκύπτει από κείμενο του γεωγράφου Στράβωνα [3] H Αρχαία Ήπειρος αποτέλεσε υπολογίσιμο κράτος που κατείχε κατά κύριο λόγο την ευρύτερη περιοχή της σύγχρονηςΗπείρου, καθώς και Βόρειας Ηπείρου. Οι τρεις βασικές φυλές που κατοίκησαν την περιοχή ήταν οι Χάονες στα βορειοδυτικά, οι Μολοσσοί στο κέντρο και οι Θεσπρωτοί στο νότο. Διακεκριμένη βασιλική οικογένεια που εμφανίστηκε κατά την ύστερηκλασική εποχή ήταν οι Αιακίδες, από τη φυλή των Μολοσσών. Μέλος της ήταν και ο διάσημος βασιλιάς που είναι γνωστός ως Πύρρος της Ηπείρου, ο επονομαζόμενος "Αετός της Ηπείρου". Κατά την ελληνιστική περίοδο η μορφή διακυβέρνησης μετατράπηκε σε δημοκρατία, μέχρι την κατάληψη της περιοχής από τους Ρωμαίους. Διάσημες αρχαίες πόλεις της Βόρειας Ηπείρου (έδαφος σημερινής Αλβανίας) ήταν η Απολλωνία, η Φοινίκη, η Επίδαμνος, και το Βουθρωτόν.
Διάσημες αρχαίες πόλεις της Νότιας Ηπείρου (έδαφος σημερινής Ελλάδος) ήταν (σε σημερινή γεωγραφική ταξινόμηση):

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΖΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ!

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΖΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ!

ΖΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ!











Εικόνες από το χθες









Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ**Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

Γενέθλια Γη****ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ: ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ**Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ: Αρχαιότητα και πρώτοι χριστιανικοί χρόνοι [ Επεξεργασία  |  επεξεργασία κώδικα ] Οι πρώτες ενδείξεις ανθρώπινης δραστηριότητας στην περ...

ΙΧΝΗΛΑΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ**Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ


Αρχαιότητα και πρώτοι χριστιανικοί χρόνοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Οι πρώτες ενδείξεις ανθρώπινης δραστηριότητας στην περιοχή των Ιωαννίνων εντοπίζονται από την Παλαιολιθική Εποχή (πριν 38.000 χρόνια). Αυτό έχει αποδειχθεί από τα λίθινα εργαλεία που βρέθηκαν στο σπήλαιο της Καστρίτσας. Η πόλη ιδρύθηκε τον 6ο αιώνα από το Βυζαντινό Αυτοκράτορα Ιουστινιανό. Η ονομασία της πιθανότατα προέρχεται από τη Μονή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου που βρισκόταν στο χώρο του κάστρου και ιδρύθηκε πιθανώς περί το 510 μ. Χ. ή επειδή ήταν υπό την προστασία τουΑγίου Ιωάννη του Πρόδρομου. Η πόλη αναφέρεται για πρώτη φορά το 527 μ.χ. από τον ιστορικό Προκόπιο με την ονομασία Ευροία.

Μεσοβυζαντινοί και Υστεροβυζαντινοί χρόνοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ακολούθησε το διάστημα των σλαβικών επιδρομών στην ευρύτερη περιοχή κατά το τέλος του 6ου και στις αρχές του 7ου αι. μ.χ.. Στο διάστημα αυτό δεν διασώζονται στοιχεία για την τύχη της πόλης, αν και θεωρείται πιθανή η κατάληψή της από τους επιδρομείς για ορισμένες δεκαετίες. Το 879 η πόλη αναφέρεται για πρώτη φορά με το σημερινό της όνομα και ήταν έδρα Επισκόπου. Η πόλη καταλήφθηκε επί τσάρου Σαμουήλ προσωρινά από τους Βουλγάρους. Το 1082 η πόλη καταλήφθηκε από τους Νορμανδούς, υπό τον Βοημούνδο του Τάραντα, που επιδιόρθωσε τα τείχη της πόλης για να απωθήσει αντεπίθεση του αυτοκράτορα Αλέξιου Κομνηνού. Η πόλη απελευθερώθηκε από τον Αλέξιο Κομνηνό το 1108. Το 13ο αι. με την εγκαθίδρυση του Δεσποτάτου της Ηπείρου τα Ιωάννινα ήταν το δεύτερο σημαντικότερο αστικό κέντρο της Ηπείρου, μετά την Άρτα. Ο ιδρυτής του Δεσποτάτου Μιχαήλ Α’ Κομνηνός Δούκας συνέβαλε στην εγκατάσταση στην πόλη επιφανών οικογενειών από τηνΚωνσταντινούπολη που είχαν φύγει λόγω της Άλωσης του 1204 από τους Σταυροφόρους. Από το 1337-1340 ο Ανδρόνικος ΙΙΙ Παλαιολόγος με τη βοήθεια του Ιωάννη Καντακουζηνού καταλύουν το Δεσποτάτο της Ηπείρου και τα Ιωάννινα περιέρχονται υπό βυζαντινό έλεγχο. Το 1367 τα Ιωάννινα έρχονται κάτω από σλαβικό έλεγχο του Θωμά Πρελούμπου που οι Γιαννιώτες έφεραν σαν προστάτη, αλλά αποδείχθηκε τύραννος. Μέχρι την κατάκτηση από τους Τούρκους το 1430, παρόλο που η πόλη περιήλθε υπό σερβικό και ιταλικό (οικογένεια Τόκκων) έλεγχο, γνώρισε σημαντική οικονομική και πνευματική άνθιση.

Τουρκοκρατία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η Παμβώτιδα, πιο γνωστή σαν λίμνη των Ιωαννίνων.
Ο 'Ορισμός' του Σινάν Πασά, 9 Οκτ. 1430, που απένειμε στους κατοίκους σειρά προνομίων.
Το 1430 οι Οθωμανοί, υπό τον Σινάν Πασά με την είσοδό τους στην πόλη δεσμεύτηκαν με έγγραφη συμφωνία (ορισμός) να γίνουν σεβαστά πολλά προνόμια των κατοίκων, κυρίως περιουσιακά και εκκλησιαστικά. Το 1611 ο Διονύσιος ο Φιλόσοφος (ή Σκυλόσοφος), πρώην Επίσκοπος Λάρισας ηγήθηκε εκτεταμένης εξέγερσης στην περιοχή. Η εξέγερση όμως καταπνίγηκε από το διοικητή της πόλης Ασλάν Πασά, που ήταν γενίτσαρος ελληνικής καταγωγής. Απόρροια του ξεσηκωμού αυτού ήταν και η κατάργηση των προνομίων. Ο ναός του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου καταστράφηκε και οι μοναχοί θανατώθηκαν. Στη θέση του ανεγέρθηκε το 1618 τζαμί (Ασλάν Τζαμί, σήμερα μουσείο, επί του κάστρου) αφιερωμένο στον Ασλάν Πασά που κατέπνιξε το κίνημα του Διονύσιου. Από την εποχή εκείνη εγκαταστάθηκαν οικογένειες Τούρκων και Εβραίων στο κάστρο της πόλης. Οι εκδιωχθέντες Έλληνες ίδρυσαν νέους οικισμούς για πρώτη φορά έξω από το κάστρo: της Καλούτσιανης, της Σιαράβας, της Καραβατιάς, τα Δυο Αδέλφια, τα Λακώματα κ.α.[2]
Παρόλη την αναταραχή, η πόλη επανέκαμψε, οι Γιαννιώτες συνέχισαν τις εμπορικές και χειροτεχνικές τους δραστηριότητες. Οι εμπορικές σχέσεις με σημαντικά κέντρα της Ευρώπης (Βενετία και Λιβόρνο) ήταν έντονες, όπου έμποροι από τα Ιωάννινα ίδρυαν εμπορικούς και τραπεζικούς οίκους. Ταυτόχρονα, διατηρούσαν την επαφή τους με την πατρίδα και χρηματοδοτούσαν την κατασκευή εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Αυτοί οι έμποροι υπήρξαν και οι πιο σημαντικοί εθνικοί ευεργέτες.

Τα Ιωάννινα στο απόγειο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η σημαντικότατη πνευματική και εκπαιδευτική δραστηριότητα την εποχή εκείνη ήταν απόρροια της οικονομικής ευημερίας που η πόλη γνώρισε. Τα Ιωάννινα αποτέλεσαν το σημαντικότερο κέντρο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού μαζί με την Κωνσταντινούπολη και τα κέντρα του απόδημου Ελληνισμού στη Βιέννη και στο Βουκουρέστι. Ιωαννίτες ήταν οι ιδρυτές και των τεσσάρων ελληνικών τυπογραφείων της Βενετίας: του Νικολάου Γλυκύ, Ανδρέα Ιουλιανού, Νικολάου Σάρου και Δημητρίου Θεοδοσίου.[3] Στον 17ο και 18ο αιώνα χτίστηκαν πολλες σχολές: η Επιφανείου το 1647, η Μπαλάνειος το 1676, η Μαρούτσιος το 1742, η Καπλάνειος τo 1805 και αργότερα η Ζωσιμαία Σχολή το 1828 και άλλες. Οι σχολές αυτές αποτέλεσαν σημαντικά κέντρα στην ανάπτυξη του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.[4] Η Μπαλάνειος ιδρύθηκε από τον Μπαλάνο Βασιλόπουλο, (1684-1760) με χρήματα του ευεργέτη Μάνου Γκιούμα. Εδώ δίδαξαν σημαντικές προσωπικότητες του Ελληνικού Διαφωτισμού, όπως ο Βησαρρίων Μακρής (1675-1683), ο ιερέας Γεώργιος Σουγδουρής (1683-1714), ο ιερέας Αναστάσιος Παπαβασιλείου (1715 -?), ο ιερομόναχος Μεθόδιος Ανθρακίτης (1715-?), ο μαθητής του Αθανάσιος Ψαλίδας (1767-1829), ο μαθητής αυτού Ιωάννης Βηλαράς (1771-1823) και ο Κοσμάς Βαλάνος (1731-1808), γιος του Μπαλάνου Βασιλόπουλου.[5] ΟΑθανάσιος Ψαλίδας με τη σειρά του ίδρυσε την Καπλάνειο Σχολή με χρήματα που δωρήθηκαν από τον πλούσιο έμπορο Ζώη Καπλάνη από τη Ρωσία. Ο Ψαλίδας εξόπλισε την Καπλάνειο με αξιόλογη βιβλιοθήκη και με εξοπλισμό πειραματικής φυσικής και χημείας που προκάλεσε την περιέργεια και καχυποψία του Αλή Πασά. Η Καπλάνειος λειτούργησε έως το 1820, όταν τα Σουλτανικά στρατεύματα μπήκαν στα Ιωάννινα. Στα Ιωάννινα φοίτησε και ο κληρικός και λόγιος Νεόφυτος Δούκας. Τα σχολεία αυτά συνέχισαν τη Βυζαντινή παράδοση και συνέβαλαν αποφασιστικά στην αφύπνιση των υπόδουλων Ελλήνων. Το 1789 η πόλη έγινε έδρα της περιοχής (πασαλίκι) που ήλεγχε ο Αλή πασάς, μουσουλμάνος αλβανικής καταγωγής από το Τεπελένι, ο οποίος είχε υπό τον έλεγχό του όλη την περιοχή της βορειοδυτικής Ελλάδας, την Θεσσαλία, τμήμα της Εύβοιας και την Πελοπόννησο. Κατά το διάστημα αυτό η πόλη γνώρισε το απόγειο της ακμής της. Από τότε έχει μείνει γνωστή η έκφραση ότι τα Ιωάννινα είναι «πρώτα στα άρματα, στα γρόσια και στα γράμματα». Ο Νεόφυτος Δούκας, λόγιος και κληρικός της εποχής, με υπέρογκο έργο, αναφέρει χαρακτηριστικά, με μια μικρή δόση υπερβολής:
    Όσοι εχρημάτισαν Έλληνες συγγραφείς υπήρξαν ή Ιωαννίται ή μαθηταί της των Ιωαννίνων σχολής    
Το έτος που ξέσπασε η Επανάσταση (1821), ο Σουλτάνος Σελίμ ΙΙΙ στην Κωνσταντινούπολη, θορυβημένος από την συνεχώς αυξανόμενη επιρροή του Αλή πασά και από πληροφορίες για πιθανή απόσχισή του από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, διέταξε τον αποκεφαλισμό του για προδοσία ενάντια στην Υψηλή Πύλη. Δυο χρόνια αργότερα δολοφονήθηκε από αξιωματούχους του Σουλτάνου στο νησί της λίμνης των Ιωαννίνων, όπου κατέφυγε για να αποφύγει τη θανατική καταδίκη. Στο Ίτς Καλέ, την ακρόπολη του κάστρου, υπάρχουν τα ερείπια του σεραγιού του Αλή Πασά, που καταστράφηκε από τον Οθωμανικό στρατό, το Φετίχιε τζαμί κτισμένο το 1597, η μαρμάρινη βάση του τάφου του Αλή Πασά, κάποια διασωζώμενα παλιά τουρκικά κτίσματα, κυρίως μαγειρεία, πύργοι φρουρών, πυριδιταποθήκες, σταύλοι αλόγων και κάποια κανόνια από αυτά που ήταν τοποθετημένα γύρω από το φρούριο. Σώζεται επίσης ένας πύργος των Νορμανδών που είχε ενσωματωθεί με το σεράϊ του Αλή Πασά. Το εκκλησάκι των Αγίων Αναργύρων κτίστηκε το 1918 πάνω στο θησαυροφυλάκιο του Αλή Πασά.

Τα Ιωάννινα μετά την Επανάσταση του 1821[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η Ζωσιμαία σχολή τον 19ο αιώνα.
Το 1828 ιδρύεται η Ζωσιμαία Σχολή με χορηγία των αδελφών Ζωσιμά σε περίοδο δύσκολη για την πόλη. Τα Ιωάννινα δεν περιήλθαν εντός της επικράτειας του νεοσύστατου ελληνικού κράτους (1832). Το 1869 μεγάλο μέρος της πόλης καταστράφηκε από πυρκαγιά, όμως ανακατασκευάστηκε γρήγορα. Ειδικά η αγορά κατασκευάστηκε με σχέδια του Γερμανού αρχιτέκτονα Χολτς, γενικό υπήρξε και το ενδιαφέρον των απόδημων Γιαννιωτών που συνέβαλλαν στη χρηματοδότηση για την ανέγερση πολλών ναών (Αγίου Νικολάου, Αγίας Μαρίνας κ.α.), σχολείων και άλλων κοινωφελών ιδρυμάτων. Στις 21 Φεβρουαρίου 1913 τα Ιωάννινα απελευθερώθηκαν κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους και ενσωματώθηκαν στο Ελληνικό Κράτος. Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή(1922) και την ανταλλαγή των πληθυσμών, οι περισσότερες τούρκικες οικογένειες αποχώρησαν για την Τουρκία και ταυτόχρονα υποδέχτηκε αρκετούς πρόσφυγες. Το 1943, κατά την διάρκεια της Γερμανικής κατοχής, σχεδόν το σύνολο της Εβραϊκής κοινότητας της πόλης (Ρωμανιώτες), εστάλησαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης στην Πολωνία και τη Γερμανία, από τους οποίους ελάχιστοι επέστρεψαν. Διατηρείται η Εβραϊκή Συναγωγή Ιωαννίνων. Από τα Ιωάννινα ήταν και ο επίσκοπος Διονύσιος ο Φιλόσοφος, που υπήρξε αρχηγός σε ένα από τα σημαντικότερα επαναστατικά κινήματα στην περίοδο της Τουρκοκρατίας. Αργότερα ο Διονύσιος ο Φιλόσοφος ονομάστηκε Σκυλόσοφος εξαιτίας των συνεπειών του αποτυχημένου κινήματος του εναντίον των Τούρκων. Πέθανε με μαρτυρικό θάνατο στα Ιωάννινα, ενώ κατέπνιξαν και το κίνημα του. Παρά την αποτυχία του, κατάφερε να ξεσηκώσει πολλούς κατοίκους της υπαίθρου εναντίον των Οθωμανών.