Μαριάνθη Ε. Γιαννή(Φιλόλογος) e-mail: mariayanni2@gmail.com

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Παρασκευή 23 Μαΐου 2014

ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ

  Άργυρο δίδραχμο την εποχή του Κοινού των Ηπειρωτών (232-167 π.Χ.).Στη κύρια όψη του νομίσματος, απεικονίζεται το ιερό ζεύγος των Δωδωναίων θεών (η Διώνη και ο Δίας), ενώ στη πίσω όψη του υπάρχει η απεικόνιση ενός ταύρου περιστοιχισμένου από ένα στεφάνι βελανιδιάς.



  Νόμισμα της Ηπείρου, του 238 π.Χ. και παλαιότερα. Εικονίζεται ο Δωδωναίος Ζευς στεφανωμένος με φύλλα βελανιδιάς. Στην πίσω πλευρά εικονίζονται δύο κεραυνοί σε σχήμα αναστρόφων «Ε» και η λέξη «ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ».




 Ήπειρος. Νόμισμα του 234-168 π.Χ. Εικονίζεται μπροστά η Διώνη και στην  πίσω πλευρά η λέξη AΠEΙPΩTAN ανάμεσα σε τρίποδα και σε  δάφνινο στεφάνι.





Ἀπειρωτᾶν:Η λέξη αυτη (δωρικου τύπου) είναι αναγραμμένη σε αρχαία νομίσματα απο την Ήπειρο (στην περιοχή της Δωδώνης) και σημαίνει των Ηπειρωτών...προέρχεται από την λέξη Άπειρος όπου το Η αντικατέστησε το Α...Άπειρος χώρα ονομαζόταν η ευρύτερη περιοχή της Δωδώνης...το ότι συνήθως την βλέπουμε χωρισμένη σε δύο λέξεις έχει να κάνει με το ότι δεν χώραγε στα αρχαία νομίσματα ολόκληρη και αναγκαστικά την διαχώριζαν σε δύο κομμάτια...τιμής ένεκεν χρησιμοποιούμε και σήμερα τον ίδιο σχηματισμό της λέξης παρόλο που δεν υπάρχει πρόβλημα χώρου στο να γραφεί ενιαία...



Ο ταύρος (συγκεκριμένα ο λευκός ταύρος) είναι η μία από τις δύο μορφές που προσέδιδαν στον Δία....η άλλη είναι ο αετός...στην Δωδώνη ο ταύρος ήταν το ιερό ζώο που συμβολικά θυσιαζόταν στην θεά Γαία απο το 3000 π.Χ. ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία της γονιμοποίησης...επίσης το όνομα Δίας μαζί με το Ζήνα είναι οι δύο τύποι της αιτιατικής του Ζευς. Συσχετίζοντας όμως τους δυο τύπους αποκαλύπτει κανείς την πραγματική φύση του θεού ως "ο δίδων ζωή" (Δίας Zευς), πράγμα το οποίο ταιριάζει στο όνομα και την μορφή του ταύρου...(αναρωτιέμαι, τυχαία πίνουμε σήμερα το σπέρμα του ταύρου σε διάφορα ποτά και αναψυκτικά;)...



Η βελανιδιά ή αλλιώς Φηγός ή αλλιώς Δρυς,ήταν καθ'όλη την ύπαρξη του ιερού και μαντείου της Δωδώνης το ιερό δέντρο και μέσω επικοινωνίας με τον Δωδωναίο(πελασγικό) Δία...φορέας της έκφρασης του θεού ήταν κυρίως η ιερή βελανιδιά, η οποία με το θρόισμα των φύλλων της έδινε τις απαντήσεις στους θνητούς που είχαν έλθει από παντού να συμβουλευθούν τον αθάνατο θεό...Σύμφωνα με τον μύθο, από την Ιερά Φηγό του Μαντείου της Δωδώνης πήρε η Θεά Αθηνά το κομμάτι ξύλου που έβαλε στην πλώρη της Αργούς και είχε την ικανότητα να προφητεύει το μέλλον...η λατρεία του ιερού δέντρου δεν σταματά όμως με την καταστροφή του μαντείου,αλλά συνεχίζεται από τον 4° αιώνα μ.Χ. με την Χριστιανική πίστη, όπως αποδεικνύεται από τα ερείπια της χριστιανικής βασιλικής του 5ου και 6ου αιώνα.


τέλος εκτός από την ομάδα του ΠΑΣ κι άλλοι φορείς της πόλης και της Ηπείρου γενικότερα χρησιμοποιούν τα παραπάνω σύμβολα...όπως παραδείγματος χάρη η Όγδοη Μεραρχία Ιωαννίνων χρησιμοποιεί το παρακάτω έμβλημα...


                                                      

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου